Triad Post-Lesson Conferences : A balanced Conversation ?
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L’article en français :
Abstract
In French-speaking Belgium, pre-service teachers are required to develop 13 competences during their teacher preparation. However, little research has investigated the way in which supervisors and cooperating teachers support pre-service teachers in their proficiency in teaching competences during debriefings. Faced with this gap, this article presents a model of the effective practices of the triad (pre-service teacher, cooperating teachers, supervisor) during post-lesson conferences. To this end, a grid enabling the researcher to classify the triad’s comments by theme was developed and inserted into a software program. Firstly, the results indicate that the debriefings analyzed were not discussions in which speaking time was distributed equitably. Secondly, the analysis reveals that the most frequently discussed themes were learning management, administrative record-keeping and classroom management. Thirdly, a sequencing of the debriefing into several phases was achieved through analysis of the visual representation obtained following coding of the themes evoked by the triad. Taken together, the results offer a number of avenues for improving initial teacher preparation.
Résumé
En Belgique francophone, les futurs enseignants doivent développer 13 compétences lors de leur formation. Cependant, peu de recherches ont investigué la manière dont les superviseurs et les maitres de stage, lors des débriefings effectués durant les stages, accompagnent le stagiaire dans la maitrise des compétences d’enseignement. Face à ce manque, cet article présente une modélisation des pratiques effectives de la triade (stagiaire, maitre de stage, superviseur) lors de débriefings post-leçons. Pour ce faire, une grille permettant au chercheur de classer par thèmes les propos de la triade a été élaborée et insérée dans un logiciel. Premièrement, les résultats indiquent que les débriefings analysés ne sont pas des discussions où le temps de parole est réparti équitablement. Deuxièmement, l’analyse a permis d’identifier que les thèmes les plus abordés portent sur la gestion des apprentissages, la tenue des documents administratifs et la gestion de classe. Troisièmement, un séquençage du débriefing en plusieurs phases a été réalisé grâce à l’analyse de la représentation visuelle obtenue à la suite du codage des thèmes évoqués par la triade. L’ensemble des résultats offrent des pistes pour l’amélioration de la formation initiale des enseignants.